2021-09-10–18, Kefalonia, paddlad 2021 i st 2020 pga corona.

Till slut bar det av till Grekland och Kefalonia. Vi blev 8 som reste. Martina blev tyvärr hemma med sjukt barn.

Resan blev dock längre än vi tänkt oss. Airtours som vi hade bokat turen av och som i sin tur köper resorna av SAS konstaterade att det blev för få flygande till Kefalonia, dit vi skulle, så de erbjöd oss, två veckor i förväg, att åka till Zakynthos i stället, en ö någon mil från vårt mål. Efter snabba beslut och messengersändingar beslöt vi att boka det flyget i stället.

Flyg 2021-09-10, 15:20 (SK7609) Arlanda (terminal 5) – Zakynthos

Problemet var bara att då vi kom fram sent på kvällen, så hade alla förbindelser till Kefalonia redan gått.

Så vi övernattade Zakynthos, utspridda på några hotell som vi nådde med taxi, en del nära andra långt ifrån färjan, och syntes vid färjeläget dagen efter. Turen bar först till fastlandet och därefter till Kefalonia. Många timmars resande, men andra alternativ var inte bättre. Vi fick med andra ord se oss som båttluffande turister och inte som de som direkt skulle till havet och paddla.

Båttur: lördag 11e september:      Zakythos – Kilini (10:30 – 11:45). Där lunch och sedan båt igen  Kilini – Poros (15:00 – 16:30)

Väl framme på Kefalonia så hämtade vår kajakfirma oss, och körde oss till hotellet. Efter snabbinlämning av grejorna på hotellrummet, så gick vi över till kajakfirman där vi fick prova in kajaker och utdelat paddlar, sittdynor, tält, presseningar och långärmade tröjor märkta xxx .

Till slut var det dags att lägga upp alla kajaker på släpkärran och åka iväg till en närbelägen större livsmedelsaffär där vi handlade mat och gas för veckan. OBS, se till att få rätt gastub med gänga och prova mot en medhavd brännare innan ni handlar! 2019 köpte vi gastuber men utan gänga, så ledarna fick låna ut sina kök de första dagarna. Bensinbrännare behövs alltså inte.

PÅ kvällen middag på den närbelägna restaurangen som serverar bra och god mat med gott vin och öl därtill.

Nästa morgon var det dags för avfärd. Alla som skulle med på turen fick ställa in sitt bagage i ett av hotellrummen, och gav sig sedan iväg med bil och släp.

Paddelturen gick från till

Undertecknad hyrde bil, detta pga av en muskelskada, då jag kunde inte sitta i kajak under långa pass.  Jag följde med till iläggningsplatsen och passade på att bese ön från landsidan i stället. Eftersom jag varit med på turen 2019 så tyckte jag att lotten för mig inte alls var så dålig, det finns mycket att se på ön. Kajakkamraterna träffade jag vid flera tillfällen vid luncher eller vid tältplatserna ifall det gick att komma till dem. Sov med Ulla, min sambo, i hennes tält och lagade mat tillsammans. De andra nätterna tillbringade jag i hotellet.
Så jag fick en bra vecka utan paddling, men med kamratskapet  av gruppen.

Lördagen den 17:e september var det återresa på samma sätt:
Poros – Kilini (12:45 – 14:15) och  Kilini – Zakynthos (17:15 – 18:30).
Flyg  21:00 (SK7610) Zakynthos – Arlanda

De som paddlade var: Bronek (turledare, arrangör, språkrör med kajakfirman mm. Tack vare en eldsjäl så kom vi iväg)
Knut (fick mycket jobb inför resan med ombokningar och hotellrum,
Meta, Ulla, Hanan, Peter, Alena och så jag Anders som åkte bil istället.

Vid pennan Anders S

Lite bilder från turen:

VåraguiderVåra guider

Turen är fullbokad för 2021. Vi som åker hoppas att vi lyckas komma iväg trots Coronahotet.

Betalning till turen gjord i dec 2019.

Detta är en tur Bronek ordnar privat men med förtur för medlemmar i HAV och EKS. Förskott bör dock betalas nu i december.

_________________________________

Info iför turen 2020:
Hej allihopa! Det var ingen överraskning för mig och Martina att Grekland blev toppen för havskajak. Kanske kan du höra det också från andra. Så jag planerar att paddla på Kefalonia igen. Det ska bli 5-6 dagar paddling mellan 13e och 18e September 2020. Varje dag ca 20 km. Övernattning på stränderna i tält. Flyg är direkt från Arlanda. Det är charter varje lördag. Vi betalade 590 EUR för kajaker och annan utrustning (inkl. tält). Flyg kostar 3800 SEK. Du behöver bara köpa och laga mat eller ta lunch / middag på restaurang (det är fint, men funkar inte varje dag …) Om du gillar det, kan du stanna längre (kom en vecka tidigare eller lämna en vecka senara) – fina stränder, god mat och vin. Om ni är intresserade, skicka gärna en bekräftelse senast i december. Max 10-11 deltagare // Bronek