2017-08-18–20, St. Anna

Vi var tre som samåkte till Tyrislöt. Vi startade först på eftermiddagen när det slutade att regna. Vinden från syd var måttlig och vi valde att paddla österut över Missjö till Kupan och sedan söderut förbi St. och L. Svensjö, Åsskären till Birkskär. Där slog vi läger i viken på norra sidan. Kvällen var fin med utsikten över havet med öppna horisonten. Vi hade paddlat 16 km.

Efter nattens regn kom en solig lördagsmorgon. Planen var att paddla söderut mot Laxvarp men när vi rundade Birkskär mötes vi av mycket stark SV vind 10-14 m/s och stora vågor. Paddlingen mellan Inre och Yttre Kampön var verkligen en kamp och vi beslutade att ändra vår plan och söka skydd i Harstena Husfjärden. Vi paddlade på norra sidan av Iskär,Sandgärdet till Grönsöhuvud där vi i viken på norra sidan hittade en fin plats i lä där vi stannade för övernattning. Kvällen var återigen vacker med solnedgång och natthimmel full av stjärnor.

Vi hade paddlat 9 km.

Söndagsmorgon var solig. Måttlig vind från syd lovade en fin och bekväm paddling tillbaka till Tyrislöt. Vi gick på östra sidan av Torön, Gräsmarö, Kullskär, Älgskär, St. Andskär till sundet på västsidan av Småskär. Vi rundade norra sidan av Missjö och vid överfarten av Västerfjärden kom ett åskväder med motvinden ca 10 m/s och stora vågor. Kl. 16.00 var vi tillbaka i Tyrislöt nöjda med paddlingen. Vi hade paddlat 16 km.

Med på turen var Kjell Ingeström, Erik Gunarsson, Zdenek Klimt ( ledare)

Tidigare info om turen
Grad: 3-4

Ledare 1: Zdenek Klimt, 070-547 68 19, zdenek.klimt[at]swipnet.se
Deltagare: 15
Startplats: Tyrislöt kajakuthyrning
Beskrivning: Härlig natur i den östgötska skärgården. En klassisk och alltid uppskattad tredagars tur. Vädret och vind styr vägvalen