2017-07-28–08-06, Helgeland, Norge

Vi hade kick-off hemma hos Zdenek och Marie med försnack och tilltugg. Då gjorde vi ett upplägg med bilhyra, förskott, resvägar och resmål. Planeringen var klar, resten äventyr.

Uppresa. På fredag morgon den 26e juli hämtade vi ut bilarna, lastade och sammanstrålade sedan för lunch på Gävlebro övervägenvägkrog (helt ok), nödfika med termosförlust på ICA Stödes tipskafeteria, middag i Strömsund på Restaurang Hörnet, vackra Norrlandsdalar och till slut övernattning på campingen i Gäddede. Lite regnvadd på lördag morgon, inköp av färskvaror och sedan en lång körning genom Norge med stopp bara för en enkel måltid, så enkel en sådan kan bli. Framme på Polarcampen och därmed också polcirkeln intogs en dyr norsk middag och planer smeds, vi skulle in i fjordarna!

Söndag. Vi sjösatte från campingen en dag som gick i duggregnets tecken. Lugnt och duggregn, nästan svartvitt och detta gav landskapet en meditativ prägel. Vi paddlade inåt fjordarna, först Melfjorden där det skulle finnas Grindval, men ack icke, och sedan in i Nordfjorden där vi tältade i en perfekt skyddad lagun, Ytre Handvika. Mycket vackert, branta bergssidor och fina vattenfall. 26 km.

Måndag. Sol, värme och fint som tusan. Vi började med att paddla en bit längre in i fjorden och fick se glaciären Svartisen trona sig längre in. Några nyfikna vikarsälar tittade storögt men försiktigt på oss vid ett vattenfall. Med en suck lämnade vi den fina fjordmiljön och paddlade ut mot havet. Vi tog lunchrast invid polcirkelmonumentet, vid Telnesbogen, det finns ju några. Därefter nordost mot Renga och sedan hittade vi en skyddad natthamn på Kalvöya just söder om Gerdöya. 21 km

Tisdag. Det blev en kort förmiddagsetapp i en båge västerut till lunch på Sundöya, Nu blåste det enligt prognosen cirka 9 sydlig vind inför överfarten till området norr om Hestmona. Överfarten diskuterades och alla ville paddla. Väl ute på den lilla fjärden var det mycket kraft i vind och vågor. Det blev en krävande etapp med en oförutsett stor avdrift och alla fick kämpa för att komma över. Gruppen splittrades i mindre enheter, men vi kom över. En av grupperna fick syn på antagligen ett par späckhuggare. Vi landsteg på Store Futöya, där vi också satte upp våra tält. Det visade sig vara en fin ö med utsikt mot Myken och Hestmona. Mogna hjortron växte lite varstans. 13 km.

Onsdag. Det blåste även denna dag, om än inte lika kraftig sjö. Vi tog dagen för debriefing, återhämtning och promenader, medan vädret slog om till det bättre. Vilodagar känns bra, man hinner smälta intrycken och bli ett med omgivningarna. Vi lagade mat! Ingen km.

Torsdag. Nu snirklade vi söderut mellan öarna till Hestmona och på dess västra sida hittades den fina vik som gäckade oss året innan, en fantastisk äng och sandstrand. Där tog vi lunch innan vi fortsatte till Grytöya vid Yttre Kvaröya mellan Hestmona och Luröya. 22 km.

Fredag. Nu hade vi bara en enkel överfart in till Tonnes i strålande sol och lugnt väder. Gruppens fixare ordnade hämtning för bilarna medan Stockholmsekipaget var mer rakryggade och paddlade ytterligare 17 km till Polarcampen. 10 km.

Hemresan. De två Västeråsbilarna åkte in till Mo i Rana och dinerade traditionsenligt pizza, på en uteservering. Därefter över gränsen till Tärnaby camping, tältning 20 m från Tärnaforsen, en av Sveriges få oreglerade älvsträckor vilket felfritt noterades av de som försökte sova. På söndagen gjordes stopp på pittoreska orter som Östersund och inte minst Stöde.

Några kommentarer

Årets skärgård kan klassas som ett mellanting mellan den 2014 och 2016, grövre öar och mindre ögrupper som 2016 men i stort lika skyddat som 2014. Ett nytt och positivt inslag var fjordpaddlingen. Tyvärr är en sådan svår att kombinera med att kunna nå de yttre öarna, men denna gången var det väl värt det liksom att det bör prövas igen. Vår respekt för men kanske även kärlek till Helgeland stärktes under denna tur.

Deltagare på turen var Karin G, Marie B, Lars J, Erik G.
Ledare var Zdenek Klimt, Henrik Nerman och Staffan Öström.
Bilder tagna av nästan alla.

Keyed in by Staffan.

Helgelandsturen 2017
Mjukväder första dagen
Nordfjorden
Vikarsälar i Nordfjorden
Svartisen
Hela gänget
Alltid badbart på Helgeland (?)
Hjortron kunde plockas överallt till husbehov
Glada deltagare!
Två paddlare efter överfarten
Store Futöya efter överfarten, lyckan verkar ha vänt….
Staffan och Henrik på ledig dag
Zdenek och Henrik
Hestmona från Norr
Sea-food som antagligen passerat bästföre-datum
Alla tillfälligtvis på samma ställe
Nya planer efter retreaten på Store Futöya
Lunchrast på Hestmona
Sista lägerplatsen på Grytöya
Den alpina grenen av gruppen på Grytöyas tak
Hestmona säger farväl den sista aftonen
Och tänk, Traena väntar fortfarande på oss…..

Info i Kalendariet:

Paddleferie spot on Polarsirkelen
Grad: 4-5.
God paddelvana krävs, men vi paddlar inte längre än 30 km per dag.

Ledare 1: Staffan Öström, 0702 818 001 staffan.ostrom[at]gmail.com
Ledare 2: Zdenek Klint, 0705 476 819,  zdenek.klimt[at]swipnet.se
Ledare 3: Henrik Nerman, 076-942 40 44, henrik.nerman[at]gmail.com

Deltagare: 9 med 3 ledare.

Anmälan: Till Staffan, Zdenek eller Henrik .

Startplats: Västerås/ Polarcamp i Hilstad
Västerås 12:00 fredag den 28e juli för avfärd till Hilstad Polarcamp nordost om Mo i Rana.

Beskrivning: Den norska kusten och Helgeland brukar bjuda på starka naturupplevelser och det ser vi fram emot även i år. Ett spännande område ligger direkt norr om föregående års tur. Området är väderkänsligt och rutten styrs av hur vädret utvecklas. Vi paddlar bland intressanta ögrupper som Lyngvaer, Rødøya och Myken. Svartisen och Traena finns inom synhåll.
En planeringsträff är tänkt till i början av juni.
Vi hyr bilar och övernattar under uppresan, det är oväntat trevligt att bila längs de norrländska floddalarna.