2020-06-18–21. Dalslands kanal – Kanotlandet kring Töcksfors

Turrapport

Turrapport – Midsommarpaddling Dalslands kanal

“Vi måste ha Västerbottenpaj med till midsommarlunchen!” skrev Erik till mig när det började dra ihop sig. Det fick ange tonen för turen.
Vi blev totalt 8 stycken som lockades av vildmark, unikt midsommarfirande och en tur som bestod av fyra halvdagsturer.
Min plan var att starta högst upp i systemet för Dalslands kanal, vid Östervallskog som ligger ca 17 km norr om Töcksfors, nära gränsen till Norge. Töcksfors som normalt är knökfullt av hårdkonsumerande norrmän var nu ödsligt och det var en utmaning i sig att få sig något till livs i
köpcentrumen som nu var ödsliga med väldigt begränsade öppningstider.
I Östervallskog finns en båthamn som har en så diskret skylt att samtliga bilar missade avfarten till den vid första försöket. Färdbeskrivningen angav avfärd från hamnen skulle ske kl 13 för att göra det möjligt för deltagarna att starta i rimlig tid från hemorterna och ha lunchbestyren avklarade innan
sjösättning. Med tillagd akademisk kvart gick det väl hyfsat väl och en deltagare blev så ivrig att få i kajaken att det blev ett litet extra bad innan vi kom iväg. Dagens mål var att komma till någon lägerplats strax norr om Töcksfors och vägen dit går genom sjöarna Käglan och Östan,
Upperudsälven och in i sjön Töck. Sträckan är mer som att paddla på en å snarare än i en serie sjöar.
Mycket vackert med lämningar kvar från tiden man flottade timmer och mer civilisation än vad man hade förväntat sig. Slutligen kom vi fram till rastplats nr 24 på Ön, ca 2 km norr om Töcksfors. Där möttes vi av en liten trevlig sandstrand och uppe vid vindskyddet en tysk som höll naturistens ideal högt. Vi spred ut lite här och var i terrängen och hade vår middag på stranden i schysst solnedgång.
Dagens sträcka blev 16,3 km.

Morgonen därpå vaknade jag av knotten surrade på rejält och sällan har jag brutit ett läger så fort som då. Det var nog en del tältrivningsrekord som slogs den morgonen. Vi hade ingen brådska då slussarna i Töcksfors skulle öppna först kl 11 så vi siktade in oss på att köpa glass dessförinnan.
Paddlingen in mot Töcksfors gjordes på vindstilla vatten och vi kunde studera Prästnäsets nya hus som inte gav uttryck för någon falsk blygsamhet enligt gruppens allmänna mening.
Väl iland i Töcksfors visade det sig att alla kiosker och liknande var stängt så den utlovade glassen var i fara. Då får vi se att man börjar ta ut skyltarna till ett café där vi insisterade på att få köpa den åtråvärda varan av innehavarinnan. Det som händer därnäst är svår att beskriva men Fru Röjdemo, caféägaren, iförd en elegant röd klänning halade fram ett matchande dragspel och spelade Drömmen om Elin för oss så det stod härliga till. Vilken start på midsommarafton!
Dags för slussning där man ringer slussvakten för att få igång det hela. Vi fick sällskap av naturisttysken och den pratglade och jäkligt underfundige slussvakten gjorde sig förstådd på hemkokt dalslandstyska som något sätt fungerade alldeles utmärkt. Slussningen skedde i två steg där  den första slussens höjdskillnad var fyra meter, paddling förbi det södra köptemplet, sedan slussning som tog oss ytterligare sju meter neråt. Som att åka hiss, ungefär.
Där kommer man ut på sjön Foxen som har några skärgårdar och ett antal rastplatser. Vi kunde skönja viss konkurrens om dessa och slutligen hamnade vi på Upprannsöns västra sida, rastplats 21.
Dags för midsommarlunchen där projektledare Erik styrde upp det hela, inte utan viss framgång då det vankades det mesta man kan önska sig. Dignande på stor duk förstås och snapsvisor som sjöngs med bredspåriga stämmor. Äkta midsommar. Tvagning, eftermiddagsfika och sedan grillkväll som avnjöts i en givmild sommarkväll som dessutom var myggfri.
Dagens sträcka blev 10,5 km som tog sin tid p g a slussningarna.

Dag tre: sen start som utlovats så att de som behövde kunde bedriva lite kontemplation i sovsäckarna. Vi andra badade och tog en utdragen frukost i strålande väder. Så småningom kom vi iväg och dagens vindar var ostliga så vi paddlade förbi Fågelviks fiskodling och sedan sedan utmed Långefjällets klippor som var badinbjudande och lunch/fika togs på en klippa som var hyfsat kajakvänlig. I höjd med Bärön kom helgens enda regnskur i form av en front som var kortvarig med intensivt regn och rejäla vindar som byggde sjö. Vi gick in i en vik tvärs över Bärön för att få ordning på kapell och regnkläder samtidigt som vi avvaktade att sjön skulle lägga sig lite. Efter ca 20 minuter var det så pass lugnt att vi i samlad tropp tog oss fram mot Getöns fina rastplatser. Tyvärr hade tre tyskar lyckats med bedriften att lägga beslag på två uddar och dess vindskydd samtidigt som de
tältade och bredde ut sig i största allmänhet. Det såg ut som att de hade varit där ett antal dagar.
Men vi gjorde plats på Getöns västra udde där det ändå fanns gott om utrymme för oss. Det var regntunga skyar så vi spände upp två tarpar så att vi kunde sitta tillsammans om det skulle börja regna. Det kom inget regn så tarparna kunde vi plocka ner, torra och fina, lite senare.
Kvällsunderhållningen blev att se när tyskarna skulle fiska från en kanot och de lyckades välta omkull med fiskespön och allt. Det gick ju bra som väl var men inte utgjorde de en reklampelare för besökande turister.
Dagens sträcka blev 13,8 km.

Sista dagen bjöd på gråväder och nordostliga vindar så vi fick streta på lite på vår väg in i Flötesfjorden och vidare upp i sunden mot slutmålet Fölsbyn. Sträckan upp till L Sundsbyn är väldigt vacker med några övar där man ha lite olika vägval utan att gruppen splittras. Väl upp vid S Holmerud ska man välja den östra sidan för att komma fram till Fölsbyns hamn som vi nådde strax efter kl 12. Man paddlar där förbi hamnen in i början på en liten å/krondike och man drar upp kajakerna i oslaget gräs med alla möjligheter att bli biten av diverse flygfän. Där hade vi beställt taxi som kom strax efter kl. ett där vi bilförarna for tillbaka till startplatsen för att hämta bilarna. Årjängs taxi bistod oss på ett föredömligt sätt och kan rekommenderas.
Dagen sträcka blev 12,5 km så den totala sträckan blev 53,1 km  komfortpaddling.
Såvitt jag minns kom vi iväg vid tresnåret efter att vi utvärderade helgen som vi hade haft tillsammans. Det lät väl som att vi tar en tur nästa år igen och då blir det not längre ner i systemet med avslut i Håverud. Men det får bli en annan skröna.
Glada deltagare var Gertrud, Christine, Erik, Per, Ann, Michel, Marie och jag själv.

Vid pennan
Björn

Bilder och turspår, se längst ned på sidan: ___________________________________________

PÅannonsering av turen i våras:
Vi startar i den nordligaste delen av Dalslands kanal där sjöarna är mycket smala för att via Töcksfors och någon sluss ta oss till sjön Foxen som faktiskt har en fin skärgård. Kanske hinner vi med en liten avstickare till Flötefjorden som är sevärd.Slutpunkt antagligen i Lennartsfors där vi beställer en taxi så att vi kan hämta bilarna vid startplatsen. Midsommarafton ska självfallet firas så som sig bör med sill-lunch och grillafton.
Ni måste ha en kajakvagn med er och vi kommer att tälta vid anvisade lägerplatser. Årets skogspaddling i skyddade vattendrag i lugnt tempo