2018-08-17–19, St. Annas skärgård

Vi var fem som träffades på fredag i Tyrislöt. Dagen innan gällde fortfarande eldningsförbud i hela Östergötland så vi var inställda på att äta kall mat under alla dagar. Men på fredag förmiddag upphörde förbudet och vi kunde använda våra stormkök som vanligt. Den dagen blåste starka sydvindar 10 m/s och mera, så vi valde att paddla söderut genom kanalen på västra sidan av Södra Finnö. Vi trodde att i den skulle vi få vindskydd, men tvärtom, kanalen fungerade som en vindtunnel och då återstod för oss att kämpa sig långsamt fram. Vid tretiden närmade sig åska med regn. Vi hann i tid slå upp läger på norra sidan av Väggön. Den dagen har vi paddlat ca 10 km och sovit ganska länge från eftermiddagen till morgonen dagen på.

Väderprognosen för lördagen var svag sydvind 4 m/s till kl. 12 som efteråt skulle öka till 8 m/s och mera. Genom att vi var utvilade från dagen innan, valde vi att gå upp tidigt kl. 4.30 och vara kl. 6.00 i kajakerna. Detta för att utnyttja svaga vindar och under förmiddagen komma långt söderut till Laxvarp. Morgonen var lugn, vacker med solsken. Vi paddlade på södra sidan på St.Bockholmen mot L. Armnö. Där tog vi paus med bad och sen fortsatte vi österut, rundade Norrudden på St.Skällö och vidare söderut mot små öar vid Laxvarp. På en fin ö tog vi lunch och bad igen. På eftermiddagen satte vi kurs norrut med målet att hitta en lägerplats norr om Harstena. Nu paddlade vi med vinden som inte var så stark som prognosen lovade. Denna eftermiddag var vår bästa paddling med härliga vågor bakifrån. Vi passerade Reskär, Ytterö på västsidan, Laskär, Yttre Kampön och hittade en fin plats för övernattning på norra sidan av Strupskär. Vi alla uppskattade utsikten över den vida öppna horisonten. Den dagen har vi paddlat ca 25 km.

Söndagsprognosen var västliga vindar 7 m/s. Vi valde att paddla på östra sidan ön till Harstena by. Där tog vi en kort fikapaus ock promenad till kiosken. Sedan var det dags att ge sig västerut och att börja kämpa mot ganska hård och byig vind. Vi paddlade till St. Tallskär, Gräsmarö, Gubben. Vid norra sidan av Väggö vid Lövsunden tog vi lunch. Efteråt paddlade vi mot Finnaruden på Södra Finnö och sedan raka vägen till Tyrislöt. Den dagen har vi paddlat ca 18 km.

Med på turen var Henrik Nerman, Peter Sjöwall, Lars Johnsson, Roger Normark (hjälpledare), Zdenek Klimt (ledare).

Incidentrapport: Kajaken bortblåst?
Säkra alltid kanoten, så att den inte kan spolas iväg av höga vågor.

Hej,

Jag tänker informera styrelsen om att under min St. Anna tur 17-19 augusti 2018 hände en sak som skulle vara ganska obehaglig för en av deltagare och klart också för hela gruppen.
Ett åskväder med regn har närmat sig, men vi hann i tid hitta en skyddad plats för att gå iland och bygga tält. Vi låg i tält och när ovädret efter ca 1 timme har passerat, upptäckte den ”olycklige” att hans kajak var borta. ”Tjuvar !” var hans spontana reaktion. Jag tog min kajak och började leta efter försvunna kajaken. Ganska snart hittade jag den gömd i vassen i en vik ca 100 m bort. Turen var att vinden blåste i rätt riktning mot vår läger och inte från oss till öppet vatten.

Felet var att kajaken parkerades på våta plastunderlag och på våta klippor med fören rakt upp från vattnet utan att man säkrade den med lina mot träd eller stenblock. När vinden och ovädret kom, gled den ner i vattnet och försvann.

Det skulle vara bra att påminna alla medlemmar att säkra sina kajaker på stranden. Vinden eller svallvågor efter båtar kan spola bort dem.

Jag tycker att försvunnen kajak kan rubriceras som säkerhetsrisk. Särskilt om man paddlar ensam men också i grupp.

Hälsningar Zdenek

Kalendarietext

Fågelskyddet är över och vi paddlar i härlig natur i den fina östgötska  ytterskärgården. En klassisk och alltid uppskattad tredagars tur. Väder och vind styr vägvalen.

• Grad: 3-4
  • Turledare: Zdenek Klimt
    Hjälpledare: sökes
  • Samlingsplats:
    Tyrislöt kajakuthyrning, klara för sjösättning fredag kl. 10.00
  • Kartor: Tyvek Utekartan ES01, ES02
  • Anmälan: senast 14/8 till Zdenek (max 12 deltagare)